Plantjesweekend 2020

Online Plantjesweekend uitverkocht succes

Delen

De eerste online editie van het Plantjesweekend was een groot succes. Alle 193.363 azalea’s gingen de deur uit, goed voor een opbrengst van 1.353.541 euro. De ngo bestelde meteen 450.000 azalea’s voor de verkoop in 2021, die zowel fysiek als online zal doorgaan. ‘Dit wordt een editie om niet snel te vergeten', zegt Marc Michils, algemeen directeur Kom op tegen Kanker. 'Voor het eerst in 25 jaar boden we onze azalea’s alleen online te koop aan. Dat was een fikse uitdaging, maar samen bereikten we een resultaat om fier op te zijn. Een dikke merci aan alle kopers en vrijwilligers.’

Door de geldende veiligheidsmaatregelen stond Kom op tegen Kanker voor de keuze: voor het eerst in 25 jaar geen plantjes aanbieden of de klassieke formule van het Plantjesweekend vernieuwen. ‘Het Plantjesweekend afblazen was geen optie’, legt Michils uit. ‘De zorg voor mensen met kanker en hun families mag niet achteruitgaan, want kanker stopt niet. Ook niet in tijden van COVID-19. We spelen al een tijdje met het idee om onze acties meer te digitaliseren. Corona heeft die plannen voor het Plantjesweekend versneld.’   

En dus herzag Kom op tegen Kanker het target van te verkopen plantjes. Van de 340.000 plantjes die de organisatie had besteld op basis van de verkoop in 2019, reserveerde ze ambitieus iets minder dan 200.000 stuks voor de onlineverkoop. De andere plantjes verkocht azaleakweker FlorAmor aan de buitenlandse retail. Kom op tegen Kanker verkocht alle gereserveerde azalea’s online, goed voor in totaal 193.363 stuks. De onlineverkoop was daarmee een groter succes dan Kom op tegen Kanker had durven te dromen.

Een dikke merci aan al wie de verkoop promootte, een afhaalpunt bemande en een plantje kocht.

Marc Michils

Algemeen directeur Kom op tegen Kanker

Marc Michils

Marc Michils spreekt van een geslaagde test: ‘De Vlaming kocht de afgelopen weken massaal azalea’s online. Zo massaal zelfs dat we de promotie ervan enkele dagen vroeger dan voorzien hebben moeten stopzetten. Onze plantjes waren uitverkocht!

Een dikke merci aan al wie de verkoop promootte, een afhaalpunt bemande en een plantje kocht. Dit stemt ons hoopvol voor 2021. Als we onze plantjes fysiek aan winkels én online kunnen aanbieden, kunnen we meer plantjes verkopen en zo meer geld inzamelen voor de zorg voor kankerpatiënten en hun naasten.’ Kom op tegen Kanker bestelde door het succes van de onlineverkoop meteen 450.000 azalea’s voor het Plantjesweekend in 2021.  

10.000 azalea's geschonken aan zorg

Het Plantjesweekend zag er deze editie anders uit. Door de coronacrisis konden vrijwilligers niet aan de deur komen of aan supermarkten en op pleinen staan om azalea’s te verkopen ten voordele van de strijd tegen kanker.

Kom op tegen Kanker herdacht het concept van de actie en ging voluit voor een onlineverkoop van de plantjes op plantjesweekend.be. Tussen 1 en 20 september werden er 193.363 azalea’s in de online winkelmandjes gelegd. 75 % van de bestelde plantjes werd afgehaald bij een Aveve-winkel of een comité van vrijwilligers in de buurt. Iets minder dan een op de vijf plantjes werd aan huis geleverd. Ruim 10.000 azalea’s werden weggeschonken aan de zorg en worden binnenkort in de ziekenhuizen geleverd. 

Solidariteit blijft grootste troef

Kom op tegen Kanker was er zich van bewust dat niet iedereen vlot overweg kan met online aankopen. De organisatie zette daarom een 0800-nummer op en loodste honderden mensen door hun bestelling.  

De vrijwilligers waren ook in de online editie een onmisbare schakel. Ze promootten de verkoop mee, zorgden voor groepsbestellingen voor wie niet online kon en bemanden honderden afhaalpunten verspreid over Vlaanderen. Daardoor behield het Plantjesweekend dat warme, menselijke contact dat de actie zo typeert.

Marc Michils

Algemeen directeur Kom op tegen Kanker

De vrijwilligers waren ook in de online editie een onmisbare schakel. Ze waren niet te zien in straten en op pleinen, maar ze promootten de verkoop mee, zorgden voor groepsbestellingen voor wie niet online kon en bemanden honderden afhaalpunten verspreid over Vlaanderen. Daardoor behield het Plantjesweekend dat warme, menselijke contact dat de actie zo typeert. Vrijwilliger Veerle Roucourt bemande dit jaar een afhaalpunt. Ze is blij dat de plantjesverkoop in aangepaste vorm kon doorgaan en getuigt over die kenmerkende Plantjesweekend-sfeer: ‘De contacten met de kopers waren beperkter dit jaar, maar wel intenser. Het ging stuk voor stuk om gemotiveerde mensen die een plantje wilden bemachtigen. Ik ontmoette zelfs mensen die zich volgend jaar als vrijwilliger mee willen engageren!’  

De zorg in de bloemetjes: nieuw 

Dit jaar kon je voor het eerst een plantje kopen en wegschenken aan de helden van de zorg. De nieuwe optie viel in de smaak, want in totaal werden 10.597 azalea’s weggeschonken. Dat is 1 plantje op de 20. Kom op tegen Kanker verdeelt de plantjes in oktober bij zorgverleners in de ziekenhuizen. Ook nieuw was dat Kom op tegen Kanker zich deze editie tot de jonge generatie richtte. Gamers leven online, dus de eerste online editie van het Plantjesweekend was het ideale moment om hen te betrekken. De organisatie sloeg op 12 en 13 september de handen in elkaar met 4Gamers voor een 24 uur durende livestream. Tijdens Gamers Care maakten gamers in Minecraft leuke bouwsels in het thema van het Plantjesweekend. Bekende gezichten zoals Kastiop, Average Rob, Loïc Thaler en Sieg De Doncker deden mee. Kijkers konden tijdens de livestream online giften doen om de strijd tegen kanker te steunen. Er werd 15.344 euro ingezameld. 

Opbrengst 

Met de opbrengst van de plantjesverkoop biedt Kom op tegen Kanker kankerpatiënten en hun naasten ondersteuning in de vorm van een luisterend oor, activiteiten op maat, lotgenotencontact, informatie, praktische hulp of financiële steun. 

Lees meer