RIP Roken

Vlaamse gaming- en TikTok-influencers roepen jongeren massaal op sigaret links te laten liggen

Delen

Kom op tegen Kanker lanceert in samenwerking met de bekendste Vlaamse gaming- en TikTok-influencers een oproep om jongeren van de sigaret te houden, met een peer-to-peer campagne op hun eigen kanalen. Vlaamse jongeren geven weinig gehoor aan klassieke tabakspreventiecampagnes. Nochtans blijkt uit recente cijfers van het Vlaamse expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs dat tabakspreventie echt nodig is: een nog steeds alarmerend deel van de jongeren in Vlaanderen, vooral uit BSO-onderwijs, rookt regelmatig.

Uit de jaarlijkse leerlingenbevraging van het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs blijkt dat 1 op de 20 jongeren tussen 12 en 15 jaar regelmatig rookt. Bij jongeren in BSO ligt dat aantal met 16,3% nog aanzienlijk hoger dan in het ASO, waar 4,2% van de jongeren aangeeft regelmatig naar sigaretten te grijpen. Het tabaksgebruik bij jongeren daalde de voorbije decennia dan wel, uit de cijfers blijkt dat het een urgent probleem blijft en dat de jeugd zich nog steeds weinig bewust is van de ernstige gevolgen van roken.

Maar hoe dring je door tot een leeftijdsgroep die volop wil experimenteren en weinig gehoor geeft aan klassieke sensibiliseringscampagnes?

Kom op tegen Kanker neemt de proef op de som en slaat de handen in elkaar met de Belgische gaming community enerzijds en de populairste TikTok-influencers anderzijds om jongeren op een luchtige manier bewust te maken van de onmiddellijke nadelen en langetermijngevolgen van roken. Dankzij die partnerschappen gebeurt dat binnen hun eigen leefwereld en interesses, via hun vertrouwde kanalen, in hun eigen taal en met peer-to-peer influencers waarmee jongeren zich kunnen identificeren. Kom op tegen Kanker gaat een innovatieve aanpak niet uit de weg om een moeilijk te bereiken doelgroep aan te spreken in de strijd tegen roken.

Team #RIProken

Publiekslieveling Arno the Kid, broer van de bekende influencer Average Rob, daagt Stefano Pinna, ex-wereldkampioen FIFA, uit voor een partijtje FIFA. Een verloren zaak voor Arno, ware het niet dat Stefano Pinna te kampen krijgt met een stevige handicap: Pinna’s FIFA-spelers moeten de wedstrijd aftrappen met de fysieke conditie en het uithoudingsvermogen van een roker. Jongeren zien hun favoriete FIFA-spelers ten onder gaan tegen Arno The Kid in de video, die breed gedeeld wordt via sociale media. Tegelijkertijd worden ze geconfronteerd met een van de langetermijneffecten van roken. De Downgrade-video is de aftrap van Team #RIProken, een beweging vertrekkende vanuit de belangrijkste stakeholders en influencers uit de Belgische gamingindustrie en gevolgd door de Vlaamse jeugd. Samen vormen ze Team #RIProken om duidelijk te maken dat roken geen plaats heeft binnen hun community.

TikTok-estafette

Een week later lanceren de populairste Vlaamse TikTok-influencers een TikTok-estafette onder de naam #WhatTheSmoke. Elke aflevering bestaat uit een sketch van een influencer die op een luchtige en ludieke manier een van de negatieve gevolgen van roken belicht. De verschillende sketches vormen samen een miniserie. Vanaf donderdag 2 december wordt elke dag een nieuwe aflevering gepost op een van de kanalen van de deelnemende influencers: Steffi Mercie, Gerben Tuerlinckx, Kessy Kangala Mpongo, Aaron De Groeve, Maximiliaan Verheyen, Elias Verwilt, Anneleen Debaveye, Miek Jacobs, Kobe Peeters, Stien Edlund, Jaël Ost en Amir Motaffaf. De serie wordt bovendien mee gedragen door TagMag, het populaire online nieuwsplatform voor jongeren, en een gelijklopende radiocampagne van MNM.

WhatTheSmoke

Met Team #RIProken en #WhatTheSmoke geeft Kom op tegen Kanker een vervolg aan eerdere peer-to-peer campagnes om jongeren te sensibiliseren rond roken. In 2016 en 2017 gaf de organisatie het woord aan populaire YouTube-vloggers die content maakten over schadelijke stoffen in sigaretten. In 2018 maakte een rapper een lied en verschillende vlogs over roken. In 2019 werd met Instaverliefd de allereerste Instagram soap ooit in Europa gelanceerd en in 2020 de vervolgreeks Instagefikst, steeds met de onderliggende boodschap dat roken voor niets goed is.

Thema's: Campagne Roken